Reactie plaatsen 
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Suikerhoudende drank vergroot kans op hart en vaatziektes
04-17-2012, 02:34 PM
Bericht: #1
Suikerhoudende drank vergroot kans op hart en vaatziektes
Mannen die elke dag een blikje suikerhoudende drank nuttigen, vergroten hiermee de risico’s op hart- en vaatziekten fors. Dat is de conclusie van een groot epidemiologische analyse. Het onderzoek is begin maart online gepubliceerd in het tijdschrift Circulation.
[Afbeelding: 3134.jpg]
Het onderzoek richtte zich op mannen in de leeftijd 40 – 75 jaar, werkend in de gezondheidszorg. In totaal werden er gegevens van ruim 42.000 mannen geïncludeerd. De mannen moesten over een periode van 22 jaar, elke 4 jaar een vragenlijst over hun eet- en drinkgewoontes invullen. Meer dan 18.000 deelnemers verstrekten ook bloedmonsters.

19 % toename risico op hart- en vaatziekten
Tijdens die 22 jaar kregen bijna 3700 mannen een hartaanval. En zelfs al werden de risicofactoren die normaal van invloed zijn op het krijgen van hart- en vaatziekten weggestreept, zoals roken, weinig of geen lichaamsbeweging en een positieve familie anamnese, dan nog ligt het risico op een hartaanval 19 procent hoger dan bij iemand die niet of nauwelijks suikerhoudende dranken nuttigt.

Dr. Frank Hu, professor geneeskunde aan de universiteit van Harvard, zegt niet verbaasd te zijn door deze cijfers. “In vergelijkbaar onderzoek is twee jaar geleden ongeveer hetzelfde aangetoond, alleen dan bij vrouwen”, aldus de professor.
Suikerhoudende dranken
Activia
Coca cola
Coolbest
Chocomel
Bar le duc (vruchten variant)
Frisse fruit drank
Ice tea
Multivitamine
Optimel

Liever geen light
Op de vraag of mensen nu beter light-producten kunnen gaan drinken antwoordt professor Hu volmondig met “nee”. Light frisdranken zijn al decennia lang onderwerp van hevige discussie. Al vroeg in de jaren tachtig plaatste de Britse krant The Guardian kritische kanttekeningen bij het gebruik van de zoetstof aspartaam in de verschillende lightdranken. Deze kunstmatige zoetstof, ook wel bekend als E951, is vele malen zoeter dan suiker en heeft een veel lagere energie-waarde.

Argumenten tegen aspartaam
- Het product leidt niet tot gewenst gewichtsverlies, er zijn sterke indicaties dat het gewicht toeneemt.
- Aspartaam zou mogelijk kankerverwekkend kunnen zijn. Verschillende studies proberen dit aan te tonen maar de conclusie is nog niet definitief.
- Er is een toename van diverse kankersoorten in ratten bij inname van aspartaam
- In aspartaam zitten de aminozuren fenylalanine en asparaginezuur in geïsoleerde vorm. Deze aminozuren komen in eiwit-ketens al wel voor in het lichaam, maar het is niet duidelijk wat de risico’s van geïsoleerde aminozuren zijn.
- Uit aspartaam kan methanol gevormd worden.
Argumenten voor aspartaam
- Wetenschappers van de Universiteit van Leeds beweerden dat aspartaam goed is voor de lijn, omdat het weinig calorieën bevat. Daarnaast vermindert het het hongergevoel, hetgeen van pas komt bij het afvallen.
- Fenylalanine en asparaginezuur die in het lichaam worden gevormd uit aspartaam zijn onmisbare aminozuren.
- De acceptabele dagelijkse inname (40 mg/kg) is zo hoog, dat het vrij onwaarschijnlijk is dat het wordt bereikt.
- De methanol in het lichaam die ontstaat door de metabolisering van aspartaam na het drinken van een glas light frisdrank is minder dan de hoeveelheid die ingenomen wordt bij het drinken van een glas vruchtensap of melk.

Alternatieven?
Het is onmogelijk om een goede uitspraak te doen of aspartaam nou wel of niet schadelijk is voor het lichaam. Toch lijkt er een oplossing te zijn voor iedereen die niet zonder zoetigheid kan. Er is een stof ontdekt met dezelfde eigenschappen als aspartaam, maar dan afkomstig van een plantje: Stevia. Het voordeel van dit plantje is dat het volledig natuurlijk en afbreekbaar is.

Bron: <a class="postlink" href="http://sync.nl/suikerhoudende-drank-vergroot-kans-op-hart-en-vaatziekte/">http://sync.nl/suikerhoudende-drank-ver ... aatziekte/</a>
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
04-18-2012, 06:39 PM
Bericht: #2
Re: Suikerhoudende drank vergroot kans op hart en vaatziekte
Nou als ik dit zo lees dan denk ik dat ik maar over ga op water of zo, alhoewel daar is ook weer van alles aan toegevoegd om het uit de kraan te kunnen drinken. Flessen water maar gaan aanschaffen en dan maar hopen dat daar niets aan is toegevoegd :shock:
Reageren op dit bericht
04-18-2012, 07:22 PM
Bericht: #3
Re: Suikerhoudende drank vergroot kans op hart en vaatziekte
Ik trakteer Paul op een heerlijk lekker colaatje ( zoveel die wil )

Para . . .
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Indigo@work: Hart-ego vs. Mind-ego Godhoofd 1 219 10-26-2011 08:28 PM
Laatste bericht: Godhoofd
  'Magere yoghurt vergroot kans op astma bij kinderen' Tetradee 2 317 09-24-2011 10:42 AM
Laatste bericht: Missme
  Nieuwe 'energie' drank lekiam 5 1,227 08-12-2011 10:13 PM
Laatste bericht: furry

Ga naar locatie:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Contact opnemen | Niburu | Naar boven | Naar inhoud | Mobile Version | RSS-syndicatie