Sponsors





Nieuwsbrief

Sponsors




Member of The Internet Defense League

Onderwerpen

 

 Open in nieuw venster

Promotie

Poll

Planeet Niburu snel zichtbaarder voor blote oog vanaf 23 september 2017?
'BBC werd propaganda machine voor global warming'
Dinsdag, 25 januari 2011 17:14
PDF Afdrukken

Peter Sissons was meer dan 40 jaar werkzaam voor de BBC als televisiejournalist. In zijn nieuwste memoires laat hij zien hoe mensen die global warming in twijfel trokken werden gezien als ketters.

Hij stelt voorts dat de Britse publieke omroep slecht geleid wordt, dat fouten van journalisten nooit bestraft worden en dat propaganda wordt verspreid.

Eenzijdig

Tijdens zijn laatste decennium bij de BBC kwam het onderwerp global warming steeds meer aan de orde. Voor Sissons was de politieke correctheid omtrent dit onderwerp zorgwekkend, met name omdat de temperaturen na 1998 bleken te stagneren of zelfs te dalen.

Hij was niet blij met de eenzijdigheid waarmee het onderwerp werd gepresenteerd en geeft aan dat het klimaatsysteem veel gecompliceerder is dan de vereenvoudigde weergave in uitzendingen door de BBC.

Tijdens de uitzendingen werd de uitspraak van de VN dat de wetenschap niet kan worden betwist klakkeloos overgenomen en voorts zou de klimaatverandering catastrofale gevolgen hebben voor de Aarde door de menselijke uitstoot van koolstofdioxide. Lobbygroepen hadden feitelijk een garantie dat hun publicaties niet in twijfel werden getrokken, omdat ze vaak begonnen met ‘wetenschappers zeggen dat...’

Interesse

Na de inauguratie van Barack Obama als president in 2009 informeerde de correspondent van Newsnight het publiek dat ‘wetenschappers hadden berekend dat hij slechts vier jaar had om de wereld te redden’. Hij vertelde de kijkers niet dat slechts één wetenschapper van de NASA, James Hansen, dit had gezegd.

Sisson raakte geïnteresseerd in het klimaatonderwerp omdat hij zag hoe de BBC faalde objectief over het onderwerp te berichten. Hij leerde altijd dat je als journalist beide kanten van het verhaal moet belichten. Het is geen journalistiek wanneer je dit niet doet, dan komt het namelijk dicht in de buurt van propaganda.

Het beleid van de BBC omtrent klimaatverandering werd in 2007 opgesteld in een rapport van de BBC Trust groep. Dit rapport stelde dat de BBC op hoog niveau overleg had met de beste wetenschappelijke experts en dat de bewijslast zwaarder woog dan de visie van de tegenstanders. De fout was dat de BBC nooit ruimte heeft gegeven aan tegenstanders.

Geheimhouding

De BBC Trust groep hield alles geheim en details over het zogenaamde topoverleg kwamen niet naar buiten. Lijsten met gasten werden niet vrijgegeven. Ondanks een Freedom of Information verzoek bleven de kaken stijf op elkaar.

Er was echter een conservatieve commentator aanwezig die schreef dat hij niet onder de indruk was van de aanwezige 30 sleutelfiguren van de BBC. Geen van hen, zo stelde hij, toonde ook maar enige journalistieke interesse in het onderwerp. Het enige wat ze lazen over het klimaat stond in The Guardian.

Ondertussen vermaakte Al Gore, de voormalig Amerikaanse vice-president en groot voorstander van global warming, de elite van de BBC in zijn suite van het Dorchester hotel. Zijn opvattingen werden nooit onderzocht door de journalisten, zelfs nadat het Britse Hooggerechtshof stelde dat zijn film, An Inconvenient Truth, tenminste negen wetenschappelijke fouten bevat.

Onjuistheden

Sissons was eind november 2007 aan het werk bij News 24 toen een stuurgroep van de VN haar nieuwste rapport over klimaatverandering presenteerde. Later bleek dat het bol staat van de onjuistheden. De nieuwslezer van de BBC behandelde het rapport echter alsof global warming zonder twijfel een catastrofe zou zijn voor de mensheid. Critici mochten niet het podium betreden, ze werden zelfs bestempeld als gekken.

Sissons keerde hierop huiswaarts en vroeg zich af wat er toch met de journalistiek gebeurd was.

Op een later moment in 2008 had Sissons een interview met de leider van de Green Party, Caroline Lucas. Hij stelde dat het klimaat weinig van belang was op dat moment omdat het een vrij koude winter was, terwijl de uitstoot van koolstofdioxide niet minder werd. Lucas reageerde alsof Sissons haar fysiek had mishandeld. In haar ogen mocht de BBC zulke vragen niet stellen. Ook was het in haar ogen uit den boze om te twijfelen aan de wetenschap.

Misleiding

Sissons hield vol dat enkele eenvoudige metingen lieten zien dat er in het laatste decennium geen opwarming was geweest, in tegenstelling tot de computermodellen van de alarmisten.

Vanaf dat moment kwam er enigszins ruimte voor tegengeluiden, maar een nieuwe serie schandalen kwam aan het licht. Het bleek dat de BBC kijkers en luisteraars structureel misleidt. Er wordt bij stemmingsronden van bepaalde radio- en televisieprogramma’s flink gefraudeerd, zo merkt Sissons op.

Pas na de afgebroken klimaattop in Kopenhagen en het Climategate schandaal aan de Universiteit van East Anglia werden er kanttekeningen geplaatst in sommige rapporten van de BBC.

Bron: Dailymail.co.uk

Verwant artikel: De klimaatjihad



Bezoek ook eens gezondheidswebwinkel Orjana.nl