rsz anders naar dingen kijkenOnrecht is iets wat ontzettend veel met mensen doet.

Hoe we ongemerkt onze macht weggeven aan anderen.



Het moment waarop deze man mijn spreekkamer binnenkwam lopen kan ik me nog goed herinneren. Het was een norse man, waar duidelijk geen lachje af kon. “Wat moet ik hiermee?” vroeg ik mezelf af.

Toen ik vroeg waar hij hulp bij wilde zei hij: “zeg jij het maar, jij bent de deskundige.” Van dit soort uitspraken gingen mijn nekharen als psycholoog altijd recht overeind staan. Waarom? Omdat het je verantwoordelijkheid meteen bij een ander legt en jouw kracht ontneemt. Je zet jezelf in slachtofferschap. Het was te vroeg om het daar met deze man over te hebben. “Misschien dat je mij ziet als deskundige omdat ik ben opgeleid als psycholoog, maar jij kent jezelf al je hele leven. Jij weet het beste wat goed is voor jou”, antwoordde ik.

In eerste instantie dacht ik: “wat moet ik met deze man?” Hij zei boe noch ba en toonde geen enkel initiatief. Zijn antwoorden waren kort. Ja of nee. Daar moest ik het mee doen. Op deze manier was er geen gesprek te voeren.

Toen ik vroeg waarvoor hij hier was, bleek uiteindelijk na veel vragen dat zijn baas hem ten onrechte de schuld had gegeven van iets wat hij niet had gedaan, met alle gevolgen van dien. Hij was uit zijn functie gezet die hij met veel plezier had gedaan en zat thuis met een burn-out. Zijn wrok was immens groot. Onrecht is iets wat ontzettend veel met mensen doet. Maar zijn wrok hielp hem niet. Hij stond erop dat zijn baas aan hem excuses zou aanbieden, wat begrijpelijk was in zijn situatie. Maar dat deed zijn baas niet. Een hopeloze situatie.

Maar.. ik liet hem iets zien. “Al deze negatieve gedachten die je hebt over je baas, wie heeft daar het meeste last van? “ vroeg ik hem. Zijn baas in elk geval niet, voor zijn baas was er geen vuiltje aan de lucht. Maar hij, mijn cliënt had er dag en nacht last van.

“Waarom zou je je baas zoveel macht geven dat jij er dag en nacht last van hebt van wat hij heeft gedaan?”

Zijn gezicht veranderde. Verbaasd door wat ik zojuist had geopperd gebeurde er iets in hem. Hij besefte dat hij zijn baas zoveel macht niet wilde geven.

Alle negatieve gedachten die hij had deden zijn baas immers niets! Die liep flierefluitend rond. Hij zelf was degene die er last van had en niemand anders. Hij besefte zich dat hij de enige was die last had van zijn wrok. Dat besef veranderde alles waardoor hij zijn wrok kon loslaten. Hij ging de deur uit met een glimlach.

Soms worden we geconfronteerd met situaties die we nooit hadden willen meemaken.

Soms blijven we vasthouden aan wat een ander ons heeft aangedaan. Maar wat we vaak niet beseffen is dat je daarmee die ander zonder het te weten de macht geeft over hoe jij je voelt. Wanneer een ander eerst iets moet doen, of zeggen zodat jij je weer goed kunt voelen, bepaalt een ander jouw geluk, of beter gezegd ongeluk. Maar ondanks dat je niet kunt veranderen wat je hebt meegemaakt, je hebt een keuze in hoe je ermee omgaat. En die keuze verandert uiteindelijk alles.

Dit stuk is geschreven door Corry de Jong, coach, psycholoog MSc & healer. Voor een overzicht van eerdere door Corry geschreven artikelen klik hier.

Als je wilt reageren of meer wilt weten over Corry de Jong, kan dat  via haar website. (Voor reageren naar beneden scrollen).