rsz tankerDe Europese Unie heeft strenge regels aangenomen om de uitstoot van methaan drastisch te verminderen.

Vanaf 2027 gelden deze regels ook voor de import van olie en gas. Landen die aan de EU leveren, moeten bewijzen dat hun productie aan strenge milieueisen voldoet.


De Amerikaanse ambassadeur bij de Europese Unie, Andrew Puzder, heeft Brussel gewaarschuwd voor mogelijke energietekorten en een 'koude winter' als de EU vasthoudt aan haar strenge nieuwe methaanverordening.

De uitspraken leggen de vlijmscherpe spanningen bloot tussen de Amerikaanse handelsbelangen en de Europese klimaatambities.

Sinds de oorlog in Oekraïne en het wegvallen van het Russische pijplijngas is de Europese Unie voor haar energievoorziening grotendeels afhankelijk geworden van de import van Amerikaans vloeibaar aardgas (LNG). Maar die cruciale toevoerlijn dreigt nu te botsen met de groene wetgeving uit Brussel.

De kern van het conflict draait om de Europese methaanverordening. Methaan is volgens de EU een extreem krachtig broeikasgas dat op korte termijn veel schadelijker is voor het klimaat dan CO2. 

Om de klimaatdoelen te halen, heeft de EU besloten dat vanaf 2027 ook buitenlandse leveranciers van olie en gas moeten bewijzen dat hun productie aan strenge milieueisen voldoet. Vanaf 2030 riskeren exporteurs die de limieten overschrijden forse financiële boetes.

De Amerikaanse regering-Trump en de machtige Amerikaanse fossiele sector zien deze regels als een directe bedreiging voor hun export. Ambassadeur Andrew Puzder voert de druk op Brussel dan ook stevig op.

"Als Europa betaalbare energie wil, zal het de regeldruk en de beperkingen die er nu zijn moeten verminderen," aldus Puzder.

Volgens de Amerikaanse diplomaat riskeren de Europeanen lege gasvoorraden en torenhoge energieprijzen tijdens de wintermaanden als de Amerikaanse LNG-toevoer door bureaucratische of financiële drempels wordt gehinderd.

Binnen Europa is er verdeeld gereageerd op de Amerikaanse spierballentaal:

Ngo’s zoals Friends of the Earth Europe reageren furieus. Zij beschuldigen de VS van "fossiel imperialisme" en stellen dat de angst voor een 'koude winter' kunstmatig wordt aangewakkerd door de Amerikaanse gaslobby. Volgens hen moet Europa voet bij stuk houden om haar geloofwaardigheid op klimaatgebied niet te verliezen.

Achter de schermen in Brussel klinkt de vrees echter door. President Trump heeft immers al herhaaldelijk gedreigd met algemene importtarieven op Europese producten (zoals auto's en machineonderdelen) als de EU Amerikaanse belangen schaadt.

    Om een openlijke handelsoorlog en risico's voor de energiezekerheid te voorkomen, is de Europese Commissie inmiddels verkennende gesprekken gestart met Washington. Er wordt gekeken naar een constructie waarbij de Amerikaanse regelgeving als 'gelijkwaardig' aan de Europese kan worden beschouwd, of waarbij er een overgangsregeling komt die de scherpste randjes van de wetgeving haalt.

    De komende maanden zal moeten blijken of Brussel bezwijkt onder de druk van het Amerikaanse gas, of dat de EU haar klimaatwetgeving ongeschonden overeind weet te houden.

    Het belooft in ieder geval een hete politieke herfst te worden in Brussel.