rsz digidDe kogel is door de kerk: het kabinet verbiedt de overname van Solvinity door het Amerikaanse Kyndryl.

De boodschap aan Washington is kraakhelder: onze kroonjuwelen zijn niet te koop. 

 

De kogel is door de kerk: het kabinet verbiedt de overname van Solvinity door het Amerikaanse Kyndryl. Daarmee trekt staatssecretaris Willemijn Aerdts (Economische Zaken) een streep in het zand.

De boodschap aan Washington is kraakhelder: onze kroonjuwelen zijn niet te koop. Een historische breuk met het verleden, die laat zien dat digitale autonomie geen holle frase meer is, maar keihard overheidsbeleid.

Het hing al maanden als een zwaard van Damocles boven de Nederlandse politiek: de vrees dat het beheer achter DigiD, de digitale toegangspoort tot onze meest gevoelige persoonlijke gegevens, in Amerikaanse handen zou vallen.

Met het definitieve veto van staatssecretaris Aerdts, gebaseerd op een dwingend advies van het Bureau Toetsing Investeringen (BTI), heeft het kabinet gekozen voor nationale veiligheid boven marktwerking.

De overname door Kyndryl — een in 2021 van IBM afgesplitste IT-gigant — is hiermee definitief van de baan. Kyndryl reageerde "uiterst teleurgesteld" en sprak van een "gepolitiseerd proces". Maar in een tijd waarin data het nieuwe goud én het nieuwe wapen is, kon Den Haag simpelweg niet anders.

De kern van het conflict draait niet om wantrouwen jegens Kyndryl als bedrijf, maar om de Amerikaanse wetgeving waaraan zij moeten gehoorzamen. Onder de Amerikaanse CLOUD Act kan de regering in Washington gegevens opeisen van Amerikaanse bedrijven, ongeacht waar ter wereld de servers fysiek staan.

Had de overname doorgegaan, dan was de infrastructuur achter DigiD — de motor die ervoor zorgt dat u kunt inloggen bij de Belastingdienst, uw zorgverzekeraar of de Sociale Verzekeringsbank — juridisch gezien Amerikaans grondgebied geworden.

De Algemene Rekenkamer en een brede meerderheid in de Tweede Kamer waarschuwden al langer voor dit scenario: het risico dat een buitenlandse mogendheid bij geopolitieke spanningen kan meegluren of, erger nog, de toegang tot onze eigen systemen kan blokkeren.

Het verbieden van deze deal heeft directe gevolgen op drie fronten:

1. Rust in de polder, ademruimte voor DigiD

Voor de burger verandert er op korte termijn niets; DigiD blijft gewoon werken. Staatssecretaris Eric van der Burg (Digitale Zaken) verlengde onlangs het contract met Solvinity al met twee jaar om de continuïteit te waarborgen.

Dit besluit voorkomt een chaotische en riskante migratie van overheidssystemen naar een Amerikaanse partij.

De overheid heeft nu de tijd om te kijken hoe zij deze vitale infrastructuur op de lange termijn structureel in Europese of publieke handen kan houden.

2. Koudwatervrees bij buitenlandse investeerders

De blokkade is gebaseerd op de Wet ongewenste zeggenschap telecommunicatie (WOZT) en de wet Vifo (Veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames).

Dit besluit laat zien dat deze wetten geen papieren tijgers zijn. Buitenlandse investeerders weten nu dat Nederland bereid is keihard in te grijpen als vitale sectoren (zoals telecom, energie en vitale IT) in het geding zijn.

Het investeringsklimaat voor techbedrijven wordt hierdoor selectiever en strenger.

3. Spanningen met Washington (maar geen handelsoorlog)

Hoewel de Amerikaanse overheid en techlobby ongetwijfeld zullen morren over Europees protectionisme, hoeven we niet direct te vrezen voor zware sancties of de "toorn van Trump".

De VS hanteert via hun eigen commissie (CFIUS) exact dezelfde harde hand als het gaat om het weren van buitenlandse (met name Chinese) invloeden in hun techsector.

Wel zal dit besluit de relatie tussen Den Haag en grote Amerikaanse techleveranciers (zoals Microsoft, Amazon en Google), waar de overheid nog altijd zwaar van afhankelijk is, verder op scherp zetten.

Jarenlang gold in Den Haag het dogma dat de markt zulke IT-voorzieningen efficiënter kon regelen dan de overheid zelf.

Dit veto markeert het definitieve einde van die digitale naïviteit.

Nederland kiest, in lijn met de Europese trend, voor strategische autonomie. Onze data is van ons, en de sleutel van de voordeur blijft in eigen zak.

Het is een gedurfd besluit dat de verhoudingen met de VS tijdelijk zal bekoelen, maar het is de enige juiste beslissing om de privacy en veiligheid van zeventien miljoen Nederlanders te beschermen.

Hoewel overheidsorganisatie Logius de eigenaar is van DigiD, is het Nederlandse Solvinity de IT-dienstverlener die de infrastructuur en het platform beheert waarop DigiD draait.

Het bedrijf host deze systemen in zwaar beveiligde overheidsdatacenters.