Het is mei, de zon schijnt, en de thermometer tikt de dertig graden aan. Vroeger betekende dit dat de terrassen volstroomden, de barbecues werden afgestoft en Nederland massaal richting het strand trok.Vandaag de dag betekent het iets heel anders: paniek.
Wie de afgelopen weken de nieuwsredacties volgde, kreeg het gevoel dat we aan de vooravond van een apocalyps stonden.
Termen als ‘hittehel’, ‘code rood’ en alarmerende adviezen om vooral binnen te blijven vliegen ons om de oren. Het is alsof de media en de overheid er een sport van hebben gemaakt om van elke zonnestral een acute crisis te maken. Het loopt inmiddels de spuigaten uit.
Laten we beginnen met de harde feiten. Ja, het was warm voor de tijd van het jaar. Maar wie de historische data van het KNMI erbij pakt, ziet direct dat tropische dagen in mei van alle tijden zijn. Al in 1922 werd het in De Bilt ruim 32 graden.
Wat er tegenwoordig gebeurt, is een slim staaltje linguïstische en visuele manipulatie. Een 'datumrecord' – puur het feit dat het op één specifieke kalenderdag warmer is dan ooit gemeten – wordt in de koppen geframed alsof de maand mei nog nooit warmte heeft gekend.
Ondertussen zijn de weerkaarten op televisie en online getransformeerd. Waar dertig graden vroeger werd aangeduid met een vriendelijk, zomers geel of oranje, kijken we nu naar dieppaarse en gitzwarte kaarten.
+++ Freitag Höhepunkt der #Hitzewelle♨️🟣 in West-EU // ARPEGE/GEM #Temperaturen bis 35 Grad🔴 in West - #Deutschland +++ pic.twitter.com/CePAPGyhxc
— Sturmwetter (@sturmwetter1703) May 25, 2026
Waarom gebeurt dit? De verklaring is helaas even plat als commercieel.
In het huidige medialandschap draait alles om de click: advertentie-inkomsten die direct gekoppeld zijn aan jouw paginabezoeken. Een nuchter bericht dat het lekker weer wordt voor een terrasje genereert geen kliks.
Een kop die schreeuwt over 'extreme gezondheidsrisico's' doet dat wel. Angst verkoopt, ook als het over het weer gaat.
Bovendien weigeren redacties nog om de positieve kant van mooi weer te belichten. De focus ligt direct op de schaduwzijde: spoorrails die kunnen uitzetten, bruggen die moeten worden gekoeld, en de druk op de spoedeisende hulp.
Het hele landschap wordt geframed vanuit risicobeheersing.
Deze hysterische meteorologie staat niet op zichzelf; het voedt een groter politiek en bestuurlijk sentiment. Door van elke warme dag een existentiële crisis te maken, wordt de burger continu in een staat van alarm gehouden.
Het dient als de perfecte psychologische achtergrond om steeds ingrijpender beleid te rechtvaardigen. Onder het mom van de 'klimaatcrisis' slikt de burger immers makkelijker dat zijn vliegreis duurder wordt, zijn auto de stad niet meer in mag, of zijn huis verplicht van het gas af moet.
Terwijl grootmachten zoals de Verenigde Staten op federaal niveau pragmatisch de rem zetten op verstikkende klimaatregels om hun economie te beschermen, kiest de Europese technocratie voor de omgekeerde route.
Er wordt nóg een schepje bovenop gedaan. De overheid probeert via een woud van verboden, belastingen en gedragsregels de totale controle te behouden over hoe de burger leeft, reist en consumeert. De rekening van die maakbaarheidsideologie wordt steevast bij de gewone man neergelegd.
Het resultaat van deze constante stroom aan paniekberichten is waarschuwingsmoeheid. Als alles 'code oranje' of 'extreem' is, is niets het meer. De burger voelt instinctief aan dat de hysterie op de beeldschermen niet strookt met de werkelijkheid buiten.
Het wordt tijd dat we de paniekberichten links laten liggen, de dieppaarse weerkaarten negeren en ons gezonde verstand heroveren.
Een warme dag in mei is geen voorbode van het einde der tijden, maar gewoon een uitstekende reden om de koelkast open te trekken en van de zon te genieten.
Zonder schuldgevoel, en vooral zonder angst.
Gisteren kwam het tot de eerste landelijke tropische dag van het jaar. In de Bilt steeg de temperatuur uiteindelijk naar 31,2 graden. Het ging direct ook om een nieuw dagrecord.
— Wim den Oudsten (@WimdenOudsten) May 27, 2026
Waar ik mij het meest over verbaas en irriteer is dat de diverse sociale (media) er direct boven… pic.twitter.com/FcdaKYW6lm


