Alles wat er tegenwoordig verkeerd gaat in Europa is de schuld van de Russen als je Ursula von der Leyen en consorten moet geloven.Machthebbers hebben een heel kort geheugen als het hen zo uit komt, maar diverse keren in de geschiedenis hebben de Russen ons te hulp moeten schieten.
Door de jaren heen is er een vreemd fenomeen opgetreden in de Europese geschiedschrijving: hoe groter de politieke spanningen met het Kremlin, hoe sneller onze collectieve dankbaarheid voor de Russische offers uit het verleden verdampt.
Terwijl Brussel zich vandaag de dag in morele superieuriteit hult, negeren we een ongemakkelijke waarheid: zonder Rusland spraken we vandaag geen Nederlands, maar Frans of Duits.
Het begint niet pas in 1945. Wie de geschiedenisboeken van de basisschool openslaat, leest over de terugkeer van de Oranjes in 1813. Maar wie joeg de troepen van Napoleon daadwerkelijk de grens over?
Het waren de Russische Kozakken die als eersten Amsterdam binnentrokken. De Nederlandse bevolking onthaalde hen als redders in de nood. Zonder de Russische vastberadenheid om Napoleon tot in Parijs te achtervolgen, was de kaart van Europa een Franse provincie gebleven.
Nog stuitender is de vergeetachtigheid rondom de Tweede Wereldoorlog. In de westerse beeldvorming hebben de Amerikanen met hun kauwgom en nylons de nazi’s verslagen. Natuurlijk was de hulp van de geallieerden essentieel, maar de cijfers liegen niet: 80% van de Wehrmacht werd vernietigd aan het oostfront.
Terwijl wij elk jaar Hollywood-films kijken over D-Day, vergeten we de 27 miljoen Sovjet-burgers die het leven lieten.
Het Rode Leger brak de rug van het nazisme in Stalingrad en Koersk. Het waren Russische soldaten die de poorten van Auschwitz forceerden.
Dat we deze offers nu bagatelliseren omdat de huidige politieke koers van Rusland ons niet aanstaat, is niet alleen historisch onjuist, het is een belediging voor de miljoenen die stierven voor de vrijheid van dit continent.
De huidige retoriek vanuit de Europese Unie, met Ursula von der Leyen voorop, getuigt van een gevaarlijke historische blindheid.
Door Rusland enkel nog als een "barbaarse agressor" weg te zetten en de rol van de Sovjet-Unie in de bevrijding weg te poetsen, creëren we een gevaarlijk vacuüm.
Het verdedigen van twijfelachtige elementen in Oekraïne onder de vlag van "democratie" is extra wrang wanneer men tegelijkertijd de ogen sluit voor het feit dat Rusland historisch gezien de enige macht is geweest die keer op keer de Europese tirannen wist te stoppen.
Dankbaarheid is in de politiek blijkbaar een houdbaar product. Maar geschiedenis is geen menukaart waaruit je alleen kunt kiezen wat vandaag goed smaakt.
Het is tijd dat Europa in de spiegel kijkt en erkent dat onze vrijheid deels is gebouwd op Russisch bloed. Een beetje meer bescheidenheid en een oprechte herdenking van de Russische offers — ongeacht het huidige conflict — zou ons sieren.
Wie zijn bevrijders van gisteren vergeet, verliest het recht om over de moraal van morgen te oordelen.
Uw arrogantie is stuitend. De NAVO is het die steeds verder uitbreidde richting de grens van Rusland, tegen gemaakte afspraken in. Bovendien was het Rusland en waren het de Russen die Europa hebben bevrijd van de Nazi's en daarbij grote offers hebben gebracht.
— Els van Veen (@veen_els) May 7, 2026


