Nog nooit is de hele wereld zo dicht geweest bij een totale overname van alle macht.
Julian Assange (wikileaks) zit alweer geruime tijd in de ambassade van Ecuador in Londen. Alhoewel zijn gezondheid niet echt goed is, longproblemen, zit hij toch niet stil, heeft ondertussen een boek geschreven en gaf enkele dagen geleden onderstaand interview aan RT News.
Hij vertelt over dingen in dat interview die veel mensen zich niet zullen realiseren. Dat gaat ondermeer over dat de meesten van ons internet zien als iets platonisch (geestelijks) wat eigenlijk geen vorm heeft en nergens bestaat. Zij staan er echter niet bij stil dat alles wat via internet verloopt, of het nu websites zijn, blogs of emailverkeer, alles maar dan ook alles wordt opgeslagen ten behoeve van de veiligheidsdiensten op gigantische servers die overal wereldwijd staan opgesteld, van New York, Nairobi tot Beijing (redactie: zie hiervoor ook dit uiterst verhelderende en onthullende interview met klokkenluider William Binney, ex NSA (National Security Agency) cryptoloog.)
Het gaat zelfs zo ver tegenwoordig dat het voor de betrokken instanties goedkoper en effectiever is om gewoon maar iederéén te bespioneren dan alleen bepaalde geselecteerde individuen. Dus, je kunt je voorstellen dat diegene die de toegang en het beheer heeft over al deze gegevens ook in staat zal zijn om ons (intelligente) leven te beheersen en alles wat wij doen via internet te controleren.
Assange vergelijkt het met het omdraaien van een sleutel, iets wat van het ene op het andere moment kan gebeuren. Nu is hij slechts een klein stukje omgedraaid, maar dat zal niet zo blijven. Aangezien de infrastructuur van ieder land ter wereld is verweven met internet zal de overname van de controle, wanneer die gaat plaatsvinden, ook totaal en compleet zijn, niet één land uitgezonderd.
Het meest fantastische spionnagemiddel wat ooit in het leven is geroepen is Facebook. Het is niet alleen alle informatie van jou die wordt opgeslagen op de servers van de geheimediensten, maar iedere gebruiker “lapt” ongewild ook nog een keer al zijn of haar vrienden erbij. Normaal gesproken doen vrienden dat niet. Zelfs in de tijd van de Stasi in Oost Duitsland was het percentage wat werd doorgeklikt niet hoger dan 10%.
In een land als IJsland bijvoorbeeld ligt dat percentage op 80% omdat dat het aantal Facebook-gebruikers in IJsland is. Alle informatie die zij daar delen blijft echt niet alleen in hun eigen land, maar gaat linea recta naar de servers van de Amerikaanse geheimediensten die dit soort gegevens naar believen weer delen met bevriende inlichtingendiensten. Die op hun beurt werken weer samen met de paar megabedrijven die de wereld regeren zodat uiteindelijk alle macht in de handen van enkelen rust. En dat is een levensgevaarlijke situatie waar mensen zich terdege bewust van moeten zijn.
Als vroeger één of andere grootmacht de wereld veroverde bleven er altijd wel enkele landen op aarde over waar ze niet overwonnen en van waaruit de beschaving later weer opnieuw kon worden opgebouwd. Dit zal nu niet het geval zijn omdat alle landen ter wereld verbonden zijn met internet waardoor ook met het omdraaien van de sleutel in één keer de totale wereldcontrole wordt verkregen.
Julian Assange kan wel eens heel dichtbij de waarheid zitten. Het controlemiddel wat men gaat gebruiken is wellicht afkomstig van een Verenigde Naties' orgaan, net zoals dat gebeurt met de befaamde Agenda 21. De organisatie die men dan waarschijnlijk zal inzetten heet De Internationale Telecommunicatie-Unie (ITU). Alhoewel al opgericht in 1865 is het sinds 1947 een gespecialiseerd onderdeel van de Verenigde Naties.
En dat niet alleen, het is een heel geheim sinister clubje. Bijzonder weinig mensen hebben er ooit van gehoord, maar dat zal waarschijnlijk spoedig veranderen. Deze club vergadert van 3 tot 14 december aanstaande in Dubai (11 dagen!) en de doelstelling zal zijn om controle over het internet te verkrijgen.
Alleen landen mogen lid worden van deze club (niet individuen) en dat zijn er op dit moment 193 en tot de primaire doelstellingen behoren het “reguleren” van internet. De meest fanatieke supporters zijn landen zoals China, Rusland, Tajikistan en Oezbekistan die vorig jaar een lijst met voorstellen bij de Verenigde Naties hebben ingediend om te komen tot “een internationale gedragscode voor informatieveiligheid”.
Het doel van de vergadering in Dubai is om via nationale regeringen internationale normen en regels op te stellen over het gedrag van landen met betrekking tot informatie en cyberspace (virtuele ruimte). Deze landen en ook uiteraard de andere, hebben drie hoofddoelen voor de vergadering in Dubai: 1) nationale soevereiniteit over cybercommunicatie 2) opheffing van anonimiteit op het web en encryptie 3) verandering in het wereldwijde toezicht.
Echter, het centrale onderdeel van de besprekingen zal bestaan uit het verkrijgen van (nationale) controle over alle internetverkeer dat over de grenzen van landen gaat. De officiële voorbereidingen voor deze vergadering zijn geheim. Alleen nationale overheden mogen deelnemen aan de besprekingen. De informatie die er is, is dan ook niet van hen afkomstig, maar van Wikileaks.
Het eindspel over de vrijheid van internet schrijdt versneld voort (ACTA en SISPA, PIPA en SOPA waren slechts oefenwedstrijden en verbleken hierbij). En zoals we gewend zijn, gebeurt alles stiekem. Met iedere dag die voorbijgaat wordt het vrije internet een grotere luis in de pels van de machthebbende elite. Op een dag word je wakker en dan is het zover. Misschien, als ze echt drastische besluiten nemen in Dubai, worden die wel wereldwijd bekendgemaakt op 21 december? En dat zou dan inderdaad het einde van de wereld betekenen, althans voor ons in elk geval dan. Bronnen:
RT News '
Guardian
NRC Ombudsman


