Wij dachten (lees: weten) dat het winnen van schaliegas meer dan schadelijk is voor het milieu en dat we dat daarom beter niet kunnen doen.

Volgens NAVO opperbevelhebber Rasmussen zijn het de Russen die ons dat wijs heben gemaakt zodat ze gas kunnen blijven leveren.


Anders Fogh Rasmussen, opperbevelhebber van de NAVO, speelt onverminderd de Zwarte Piet door aan Rusland op alle fronten.

Zo stelt hij nu dat het land verantwoordelijk is voor een ingenieuze disinformatiecampagne die bedoeld is om wat hij noemt alternatieve energie zoals het winnen van schaliegas, te ondermijnen.

Algemeen bekend is dat fracking, de methode waarmee deze fossiele brandstof gewonnen wordt, zeer schadelijk voor het milieu is. Wij schreven hier recentelijk ook over hoe in Australië sprake is van een groeiende volksopstand tegen deze manier van winning.

Volgens Rasmussen zit het echter allemaal iets anders in elkaar.

Rusland werkt in het geheim met een aantal milieugroeperingen die tegen fracking zijn. Zij zouden hiermee pogen Europa afhankelijk te houden van de import van Russisch gas.

Zo zei hij ondermeer, “Ik heb bondgenoten gesproken die mij vertellen dat Rusland, als onderdeel van hun geavanceerde desinformatiecampagnes, zich actief bezighouden met zogenaamde niet overheidsinstellingen (NGO's) en actiegroepen die strijden tegen schaliegas en fracking, om op deze manier de afhankelijkheid van Europa van Russisch gas in stand te houden. Dat is mijn interpretatie”.

Hij vertelde daarbij niet hoe deze Russische bemoeienis met actiegroepen er uitziet en of de groeperingen waar het om gaat zich ervan bewust zijn met Russische agenten te maken te hebben.

Wel hamerde hij erop dat energieveiligheid “van het grootste belang” was en dat Europa snel moet werken aan ook andere vormen van energievoorziening.

Daarnaast zei hij dat de energiemarkt in Europa veel beter zou functioneren als niet langer één aanbieder in staat is om de rest te chanteren.

Greenpeace noemde de opmerkingen van Rasmussen “belachelijk”. Zoals een woordvoerder zei, “Er zaten vorig jaar 30 Greenpeace mensen opgesloten in Russische gevangenissen. Ze werden notabene bedreigd met 15 jaar gevangenisstraf”.

“Alleen al de gedachte dat wij puppets zouden zijn van Poetin is zo belachelijk dat je je moet afvragen wat ze daar op het NAVO hoofdkwartier roken. Misschien moet Rasmussen zich wat minder bezighouden met complottheorieën en meer met de feiten”.

“Schaliegas zal waarschijnlijk duurder zijn dan import vanuit Rusland. Fracking zal bovendien maar een fractie opleveren van de energiebehoefte van Europa en zelfs dat duurt dan nog tenminste 10 jaar. Greenpeace heeft gedetailleerde plannen klaarliggen voor energievoorziening waarbij van gasimport uit Rusland niet langer sprake hoeft te zijn”.

Het is natuurlijk best slim zoals Rasmussen het speelt, althans in het geval je het spelletje niet doorziet. Hij en zijn opdrachtgevers weten dat er wereldwijd steeds meer weerstand ontstaat onder de bevolking over deze zeer schadelijke vorm van gaswinning. Door nu te verklaren dat het Rusland is die het Westen dwars wil zitten door Europa te chanteren met hun gasvoorziening, snijdt het mes aan twee kanten:

In de eerste plaats wordt Rusland nog zwarter gemaakt dan tot nu toe al gebeurd is en past deze opmerking precies in de huidige Westerse propagandaretoriek. In de tweede plaats wordt de aandacht volkomen afgeleid van waar het bij fracking eigenlijk om gaat en dat is zo de goed als totale vernietiging van het milieu.

Wat meer dan duidelijk is geworden de laatste maanden met alles wat er zich afspeelt rondom de Oekraïne is dat het vooral een propagandaoorlog is die er woedt. Het creëren van een bepaalde waarheidsperceptie onder de bevolking die haaks staat op de werkelijke situatie. Ondanks dat ze keer op keer worden ontmaskerd door de alternatieve media gaat het spel desondank nog steeds gewoon door.

Zolang je de massa maar blijft afleiden is de programmering via de mainstream media een koud kunstje. Nog even en dan weet iedereen op straat je te vertellen dat we wel “moeten” overgaan op schaliegaswinning omdat de Russen ons anders zullen chanteren.


Bron:

Telegraph