rsz niets bezittenWat ooit klonk als een vage voorspelling van het World Economic Forum, wordt in razendsnel tempo werkelijkheid.

Door de combinatie van technologische innovatie (tokenisatie) en economische druk (de energiecrisis) verschuift de wereld van eigendom naar een model van tijdelijke toegang onder strikte voorwaarden. 


Volgens analist Christian (unshadowed.org) fungeert de huidige energiecrisis als een 'accelerant' — een brandstof die ons richting een nieuw financieel systeem duwt waarin alles, van je huis tot het bos achter je tuin, wordt omgezet in digitale tokens.

Grote namen zoals Jeff Bezos en JD Vance investeren massaal in platformen zoals Arrived en AcreTrader.

De marketing is rooskleurig: "Investeer in vastgoed of landbouwgrond zonder de lasten van een huisbaas of boer te zijn."

Voor een klein bedrag koop je een 'stukje' van een woning of een boerderij en ontvang je dividend uit de huur of oogst.

Maar achter deze "lagere instapdrempel" schuilt een grimmige realiteit.

Terwijl de kosten van woningbezit door stijgende rentes en energierekeningen voor velen onbetaalbaar worden, nemen grote instituties het fysieke bezit over.

Jij bezit het huis niet meer; je bezit een digitaal recht op een fractie van de winst. Het is, zoals Christian stelt, een eufemisme voor het einde van privaat bezit.

Alles als een 'Service', wordt het nieuwe model en dit model beperkt zich niet tot huizen. Met platformen als CarSlice wordt zelfs de auto een deeleconomie-object.

Voor bezit telt dat je verantwoordelijk bent voor onderhoud, maar je bent vrij om te gaan waar je wilt.

Voor toegang telt dat je betaalt voor gebruik. Geen onderhoudszorgen, maar je bent volledig afhankelijk van de regels van de eigenaar.

Zelfs Sam Altman (OpenAI) ziet een toekomst waarin intelligentie (AI) een nutsvoorziening wordt waar je per gebruik voor betaalt.

De rode draad?

De macht komt te liggen bij de partijen die de assets op de achtergrond beheren, terwijl de burger slechts een abonnee wordt van zijn eigen leven.

Het wordt pas echt verontrustend wanneer we kijken naar de koppeling tussen tokenisatie en surveillance. Bedrijven zoals Single.Earth creëren "digitale tweelingen" van de natuur. Ze gebruiken AI en satellieten om de CO2-uitstoot en milieuvriendelijkheid van landgoederen te monitoren.

In dit systeem is jouw dividend of toegang tot je bezit niet langer gegarandeerd want het wordt programmeerbaar:

Je ontvangt alleen dividend als het ziekenhuis waarin je 'deelt' bepaalde vaccinatiegraden haalt.

Je krijgt alleen toegang tot je 'deelauto' als je persoonlijke CO2-score laag genoeg is.

Je buurt-token keert alleen uit als de AI-camera's zien dat iedereen zijn gras op tijd maait en niemand onnodig rijdt.

Hiermee verdwijnt het soevereine eigendomsrecht dat we al sinds de Magna Carta kennen.

Eigendom wordt een beloning voor goed gedrag, bepaald door algoritmes en ESG-scores (Environmental, Social, and Governance).

De kracht van dit nieuwe systeem ligt in centralisatie. De oplossing ligt volgens Christian dan ook in het tegenovergestelde, dat wil zeggen de fysieke realiteit.

"Ze kunnen mijn tuin niet tokeniseren. Ze kunnen mijn tomaten niet tokeniseren."

Echt eigendom — het verbouwen van je eigen voedsel, het fysiek bezitten van je grond en het investeren in je lokale gemeenschap — is de enige manier om buiten dit digitale controlesysteem te blijven.

Een bos is niet bedoeld om een 'rendement op carbon-opvang' te genereren via een blockchain; een bos is er om in te wandelen, een vuur te maken en de vogels te horen fluiten.

De toekomst die ons wordt verkocht als "gemakkelijk en toegankelijk", is in feite een systeem van perfecte gedragscontrole.

Het is aan ons om te beslissen of we genoegen nemen met een digitale token, of dat we vechten voor het recht om daadwerkelijk iets te bezitten.