Signature: 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Wie de officiële communicatie van ’s werelds grootste investeringsfondsen en internationale denktanks leest, ziet een geruststellend beeld.

Woorden als "duurzaamheid", "toegankelijkheid" en "deeleconomie" voeren de boventoon. Er wordt formeel benadrukt dat er geen gecoördineerd plan is om de burger zijn bezit af te nemen.



Maar wie de formele documenten weglegt en naar de werkelijkheid in de winkelstraat en op de woningmarkt kijkt, ziet een heel ander patroon.

Er gaapt een diepe kloof tussen wat er in de bestuurskamers wordt gezegd en wat de burger met eigen ogen waarneemt: de geleidelijke, maar onmiskenbare verdwijning van privébezit.

Het is een bekend mechanisme in de moderne economie: grote institutionele spelers hoeven geen formeel 'geheim pact' te sluiten om toch exact dezelfde richting op te bewegen. Hun gezamenlijke kompas is simpelweg het maximaliseren van rendement en controle.

Wanneer een organisatie als het World Economic Forum (WEF) in een visionair essay stelt dat we in 2030 "niets meer bezitten en gelukkig zullen zijn", dan wordt dat achteraf snel afgedaan als een onschuldige denkoefening.

En wanneer een mega-investeerder als BlackRock zwart-op-wit aantoont dat zij zelf geen individuele rijtjeshuizen opkopen, dan klopt dat juridisch gezien waarschijnlijk direct.

Maar de realiteit laat zich niet vangen in juridische nuances. Wat de burger ziet, is het netto resultaat van het systeem:

Huizen die onbetaalbaar zijn geworden voor de normale middenklasse zoals vandaag weer blijkt uit een artikel bij het AD:

De financiële situatie van Nederlandse huiseigenaren verslechtert. Het aandeel woningbezitters dat niet langer genoeg verdient om alle lasten te kunnen betalen, stijgt naar 8,8 procent. Dat blijkt uit de nieuwe Woonlastenmonitor van Nationale Hypotheek Garantie (NHG). „Ook middeninkomens en jongere woningeigenaren ervaren in toenemende mate spanning.’’

Een explosieve stijging van het aantal woningen dat in handen is van (buitenlandse) investeringsfonds-constructies.

Een verschuiving waarin de burger niet langer vermogen opbouwt, maar maandelijks een substantieel deel van zijn inkomen overmaakt aan een anonieme, institutionele verhuurder.

De transformatie beperkt zich al lang niet meer tot de huizenmarkt alleen. Zonder dat er één wet is aangenomen die privébezit verbiedt, wordt bezit in de praktijk simpelweg weggedrukt door het 'abonnementen-model' (Everything-as-a-Service).

Of het nu gaat om software waar je vroeger een cd-rom voor kocht, een auto die nu via private-lease op de oprit staat, of zonnepanelen die je huurt in plaats van koopt: de moderne burger bezit steeds minder. Alles wordt geleased, gehuurd of gestreamd.

De formele verklaring hiervoor is altijd positief: het is "flexibel", "ontzorgend" en "duurzaam".

Maar de economische werkelijkheid onder de motorkap is dat de geldstroom permanent verplaatst van de zak van de burger naar de balans van de multinational.

Bezit is de snelste manier om vermogen en onafhankelijkheid op te bouwen. Zodra bezit verandert in een permanente huur- of abonnementsverplichting, verandert de burger van een zelfstandige economische actor in een afhankelijke consument.

Het jaartal 2030 fungeert in veel beleidsnota's als een magische stip op de horizon. Hoewel critici die datum zien als de deadline voor een complot, is het in werkelijkheid de harde deadline van marktwerking en demografische trends. De consolidatie van kapitaal gaat simpelweg zo snel, dat het kantelpunt waarbij de middenklasse definitief buitenspel wordt gezet, rond die tijd bereikt dreigt te worden.

Je hoeft dan ook niet te geloven in een letterlijk, ondertekend Masterplan om de logische optelsom te zien.

Als de rente, de regelgeving en de marktmacht systematisch in het voordeel werken van partijen met miljarden aan kapitaal, en in het nadeel van de individuele burger, dan is het eindresultaat exact hetzelfde: een maatschappij waarin bezit een privileges is geworden voor de absolute top, en de rest permanent huurt.

Het grote verschil tussen 'wat men zegt' en 'wat men ziet' is de kern van de huidige maatschappelijke frustratie.

Instanties kunnen via pr-bureaus en officiële verklaringen formeel afstand nemen van dystopische scenario's. Maar zolang de dagelijkse praktijk voor de burger voelt als een sluipende onteigening via inflatie, stijgende kosten en onbereikbare vaste activa, blijft de officiële ontkenning hol klinken.

De werkelijkheid wordt niet gevormd door wat er in de persberichten staat, maar door de richting waar het geld naartoe stroomt.

En die stroom is momenteel eenrichtingsverkeer: weg van de middenklasse, omhoog naar het grootkapitaal.