Precies in lijn met de te verwachten ontwikkelingen krijgt de politie in Amerika de beschikking over drones met bewapening.
Dit is een logische volgende stap voor verstikkende totalitaire politiestaten zoals Amerika en ons land.
Eerder deze maand schreven wij een artikel over de alsmaar groeiende politiestaat en dat er ook in ons land wordt gepleit voor een aparte wetgeving voor politieagenten die mensen doden.
Op dit moment zijn het nog de agenten zelf die fysiek iemand anders doden. Ze kunnen dit doen door wurging of schieten, maar er is nog altijd een agent van vlees en bloed bij betrokken.
Dat is uitermate lastig voor de politie want dat betekent dat vervelende burgers, ondanks misschien speciale wetgeving, het die agent toch bijzonder lastig kunnen maken. Families hebben de vreemde gewoonte om niet zomaar te accepteren dat een lid van hun clan wordt gedood door de politie.
Al dat soort problemen zou voorgoed tot het verleden behoren als de agent als fysiek instrument uitgeschakeld kan worden. Dat is het geval wanneer het doden van burgers wordt overgenomen door zoiets anoniems als een drone die door de lucht vliegt.
Toekomstmuziek of science fiction?
De Amerikaanse staat North Dakota heeft een wet aangenomen waarbij het nu legaal is voor de politie om met drones te vliegen die zijn voorzien van alle mogelijke wapentuig, van tasers tot traangas en alles wat daar tussen zit.
Formeel mogen ze de drones niet met “dodelijke wapens” uitrusten, maar wel met bijvoorbeeld rubberen kogels, pepperspray en geluidskanonnen.
Officiëel zijn tasers niet dodelijk, maar er zijn in Amerika het afgelopen jaar wel 39 mensen overleden door het gebruik ervan door de politie. Het was te verwachten dat in een toenemende autoritaire politiestaat zoals Amerika drones zouden worden bewapend. Meestal is het zo dat wat in Amerika gebeurt, hier ook vroeg of laat zal worden toegepast.
Iemand die hier ongetwijfeld zijn vingers bij aflikt is de Nederlandse politiechef, Gerard Bouman. Hij is ook degene die pleit voor aparte wetgeving voor moordende politiemensen zoals we eerder schreven:
Korpschef Gerard Bouman van de Nationale Politie wil dat agenten niet langer onder het normale strafrecht worden vervolgd, maar onder specifieke regels voor politiemensen. Het is volgens de hoogste politiebaas onterecht dat er voor de wet geen onderscheid bestaat tussen een agent die uit veiligheidsoverwegingen geweld gebruikt en gewelddadig gedrag van criminelen.
Daarnaast wil Bouman nog iets anders:
Alle politiemensen die een vuurwapen mogen dragen, moeten dat 'waar en wanneer mogelijk' ook doen, 'uit voorzorg' in deze tijd van terreurdreiging.
De stap die de Amerikaanse staat North Dakota heeft genomen met dit besluit is een trieste mijlpaal in een maatschappij waarin de angst regeert.
De angst die door de overheden iedere dag verder wordt aangewakkerd en waarin steeds meer beperkende en angstaanjagende maatregelen zullen worden genomen in het kader van de veiligheid van de bevolking.
Het is een kwestie van tijd voordat de niet dodelijke wapens onder de drones zullen worden vervangen door dodelijke varianten. Er zal ongetwijfeld een prachtige show worden opgevoerd waaruit moet blijken dat zoiets onvermijdelijk is en absoluut noodzakelijk voor de veiligheid van de bevolking.
Daarmee belanden we in het stadium dat niemand precies weet wie die man heeft doodgeschoten die daar op de hoek van de straat ligt.
Het enige wat we van hem weten, is dat hij soms nogal ongezouten kritiek op de overheid had.
Bron:
Liberty Blitzkrieg


